Sahwa: Zašto učenjake u Saudijskoj Arabiji osuđuju na smrt?

Sahwa: Zašto učenjake u Saudijskoj Arabiji osuđuju na smrt?

Saudijska al-Sahwa al-Islamiyya (islamsko buđenje), ili Sahwa, bio je period moćne društvene i političke promjene u Saudijskoj Arabiji između 1960-ih i 1980-ih.

Uprkos nekoliko talasa državne represije od 1990-ih, ovaj vjerski pokret inspirisan Muslimanskom braćom održao je utjecaj tokom godina, prenosi Al Jazeera Balkans.

Iako su grupe unutar ovog pokreta imale niz ideja, vjerovale su u nenasilje i podržavale presjek između religije i politike.

Nekoliko ličnosti iz Sahwe radilo je na tome da se pojača uloga vjerskih učenjaka u politici kao i javno zastupanje u saudijskoj državi, osporavajući hegemoniju kraljevske porodice.

Grupe okupljene oko Sahwe su imale različite poglede na društvo, ali sveukupno su imale progresivne poglede – naprimjer, neke su podržavale veća ženska prava – u poređenju sa ostatkom Saudijske Arabije.

U suštini, ove grupe su zagovarale integrisanja islamskih učenja u obrazovanju i svakodnevnom životu.

Nedavno je saudijski prestolonasljednik Mohammed bin Salman (poznat kao MBS) uveo oštre mjere protiv potencijalnih oponenata, uključujući vjerske učenjake koji su inspirisani Sahwom ili u nju uključeni.

Među najistaknutijim zatvorenicima su saudijski muslimanski učenjaci Salman al-Awdah, Awad al-Qarni i Ali al-Omari.

Sva trojica su suočeni sa smrtnom kaznom i prema nepotvrđenim izvještajima, mogu biti pogubljeni nakon ramazana.

Šta je Sahwa?

Sahwa je fenomen u okviru kojeg su reformistički pokreti inspirisani Muslimanskom braćom utjecali na saudijsko društvo.

U svom originalnom obliku prestala je postojati, ali ideje i aktivisti Sahwe i dalje su utjecajni.

Još davnih 1950-ih, kada je na vlasti bio kralj Faysal al-Saud, Saudijska Arabija je pružila utočište hiljadama članova Muslimanske braće koji su pobjegli od represivnih vlada u Egiptu, Siriji i drugdje.

Ovi prognanici su propagirali svoju ideologiju kada su se ušančili na ključnim vladinim pozicijama i predvodili obrazovne uloge na univerzitetima i školama. Inkorporirali su elemente saudijske religijske kulture u svoj način razmišljanja.

„Članovi Muslimanske braće su vidjeli potrebu da inkorporiraju saudijske tradicije u svoja gledišta dok su se prilagođavali na svoju novu okolinu“, rekao je Saad al-Faqih, saudijski disident koji je odrastao u vrijeme kada je Sahwa bila na vrhuncu i koji predvodi Pokret za islamsku reformu u Arabiji.

Ovaj pokret je stoga rođen iz spoja ideologije Muslimanske braće i saudijske državne selefijsko-vehabijske tradicije, kaže al-Faqih.

„Sahwa je bila mješavina ove dvije tradicije. Proizvela je snažan i impresivan pristup koji je uspio privući mlade i napraviti revoluciju u društvu“, rekao je al-Faqih.

Do 1970-ih, Sahwa je postala mreža nekoliko religijskih grupa koje su usvojile širok spektar vjerskih i socijalnih gledišta, od kojih su neka bila konzervativnija od drugih.

„Sahwa nije pokret već fenomen. Razvila se prirodno prije nego djelovanjem određene grupe ljudi. Također je uključivala mnoge aktiviste i niz ideologija“, objasnio je al-Faqih. 

Neki kažu da je Sahwa povela religijski preporod i reformu, koja se osjetila širom muslimanskog svijeta.

„Sahwa je islamski preporod koja je izrasla iz lokalnih pokreta kao izraz vjere u islam kao sveobuhvatni način života“, Ahmed bin Rashid bin Said, saudijski profesor komunikacija koji sada živi u egzilu u Velikoj Britaniji, rekao je Al Jazeeri.

Koja je ideologija Sahwe i šta želi?

Na svom presjeku, pokreti Sahwe su bili definisani svojim propagiranjem kontrakulture koja je govorila protiv prevalentnih društvenih normi. Vremenom je njihovo stajalište postalo u većoj mjeri politizirano.

Prema mišljenju al-Faqiha, „islamističke“ grupe koje su se razvile u okviru Sahwe uglavnom su se fokusirale na društvene aktivnosti, kao što je uspostavljanje ljetnih kampova za mlade.

„Sahwin pogled na svijet privukao je mlade koje je državno svećenstvo gurnulo u stranu. Fokusirala se na izgradnju ponosa u muslimanski identitet i osjećaj odgovornosti prema muslimanima širom svijeta“, rekao je al-Faqih. 

Osim tog, Sahwa je smatrala da religija ima svoju ulogu u politici, što je bio atipičan stav u Saudijskoj Arabiji u to vrijeme.

„Tradicionalno je saudijsko svećenstvo ostavljalo politiku al-Saudu [vladajućoj saudijskoj porodici], ali novi lideri [iz Sahwe] podsticali su zanimanje za netradicionalne poglede kao što su politika i glasanje“, rekao je al-Faqih. „Oni su vidjeli islam kroz praktičnu i sveobuhvatnu prizmu koja je adresirala sva pitanja.“

Prema mišljenju Alija al-Ahmeda, saudijskog analitičara i stručnjaka za islamske pokrete i saudijsku političku historiju nastanjenog u Washingtonu, država je vidjela ovaj aspekt Sahwine ideologije kao prijetnju.

„Sahwa je osporila ideju da treba postojati pokornost vladaru, uvodeći ideje koje nisu bile dobrodošle u vehabijskim krugovima“, rekao je on.

Komentari (0)

Još uvijek nema komentara. Postavite prvi komentar!

Ostavi komentar