Piše: Prof. dr. Sadik Bahtić
Novi proizvod za kompaniju predstavlja ključni faktor uspješnog poslovanja preduzeća.
Preduzeće na različite načine dolazi do novih proizvoda i uključuje ih u svoju marketing strategiju. Ono to može da učini sopstvenim istraživačko-razvojnim radom, kupovinom licence, zajedničkim ulaganjima, integracijom sa drugim preduzećima...
Postavlja se pitanje zbog čega preduzeća uvode nove proizvode u svoj asortiman?! Naime, razvoj tržišta i promjene kupčevih zahtjeva uslovljavaju potrebu za stalnim uvođenjem novih proizvoda koji će biti u mogućnosti odgovoriti novim zahtjevima i željama kupaca.
Preduzeće ne može da se duže zadrži na istom proizvodnom programu ne uvodeći nikakve izmjene. Upravo zbog toga, ključno pitanje nije da li treba uvesti novi proizvod, nego u kom pravcu se treba kretati prilikom njegovog uvođenja.
Većina novih proizvoda odnosi se na proizvode koji nadopunjuju već postojeće linije i predstavljaju promjene u aromi, boji, veličini pakiranja i slično, ili na proizvode koji su u određenom smislu poboljšani. Proizvodi mogu biti novi i ako zadrže svoj kvalitet, uz nešto niže troškove proizvodnje ili ako su usmjereni na novo tržište na kojem do tada nisu postojali.
Preduzeće nastoji da uvodi u proizvodni program proizvode na osnovu poznavanja potreba i želja kupaca. Ideja o novom proizvodu mora da bude na neki način dovedena u vezu i provjerena sa stanovišta zahtjeva i potreba potrošača.
Za uvođenje novih proizvoda moraju postojati:
- povoljna tržišna situacija koju preduzeće želi da iskoristi,
- korištenje napredaka tehnologje ili
- neiskorišteni resursi.
Preduzeće nastoji da nađe proizvod u oblasti u kojoj ima najviše mogućnosti da uspije.
To su oblasti gdje preduzeće ima odgovarajuće proizvodno i tržišno iskustvo.
Sa stanovišta potrošača - novi proizvod je onaj koji daje koristi koje se nisu mogle dobiti ili onaj koji to daje na bolji način.

Prof. dr. Sadik Bahtić
Ovi proizvodi zahtijevaju najveća ulaganja, imaju najveći rizik pošto su novi kako za preduzeće tako i za tržište.
To su proizvodi koji se:
- zasnivaju na tehnologiji koja je nova,
- imaju bitan uticaj ili
- su od značajnih promjena u grani.
Odluke o novom proizvodu su odluke dugoročnog karaktera, s rizikom i treba da se tretiraju kao investicione odluke. S obzirom na značaj, ove odluke donosi menadžment preduzeća.
Zato je neophodan program uvođenja novog proizvoda.
Zbog rizika neuspjeha potrebna je dobra analiza i procjena mogućnosti uvođenja novog proizvoda.
Planiranje novog prooizvoda mora se obavljati na kontinualno, te da obezbjedi opstanak i razvoj natržištu.
Kompanijama stoje dvije mogućnosti uvođenja novog proizvoda u svoju ponudu:
- Akvizicija ili kupovina prava na korištenje nečijeg pronalska i iz toga razvoj novog proizvoda i
- Vlastiti proces razvoja novog proizvoda koji podrazumijeva realizaciju više različitih faza u kojima se ocjenjuju ideje za nove proizvode.
Kategorije novih proizvoda
Treba voditi računa o stepenu novine koji proizvod posjeduje, pa tako postoji definicija i novog proizvoda na bazi pet (5) kategotrija:
- Proizvod novi za svijet - proizvodi koji predstavljaju invencije,
- Ulazak u novu kategoriju – proizvodi koji uvode firmu u novu kategoriju. Radi se o proizvodima koji nisu novi za svijet, ali jesu za kompaniju,
- Dodatak proizvodnoj liniji – predstavljaju proizvode koji omogućavaju produžavanje linije na aktuelnim tržištima kompanije i njihovo uvođenje je prevashodno posljedica upravljanja linijom i usmjereno je na povećanje profitabilnosti poslovanja kompanije,
- Unaprjeđenje proizvoda – podrazumijeva bolju proizvodnju tekućeg proizvoda. Svaki proizvod na tržištu može biti unađrijeđen i to više puta,
- Repozicioniranje – proizvod koji je kompanija već proizvodila, ali sada namijenjen za novo korištenje ili primjenu.
Bitno je pomenuti i to da istraživanje marketinga i tehnička istraživanja imaju posebno značajnu ulogu u postupku uvođenja novih proizvoda u proizvodni program.
Postupak uvođenja novog proizvoda
Aktivnost uvođenja novog proizvoda u proizvodni program je takvog karaktera da zahtijeva precizan postupak odnosno redoslijed faza od ideje o novom proizvodu do njegove prodaje na tržištu.
Postoji šest (6) faza u postupku uvođenja novog proizvoda u proizvodni program i to:
- Ideja o novom proizvodu,
- Selekcija ideja,
- Poslovna analiza,
- Razvoj koncepta proizvoda,
- Marketing testiranje i
- Komercijalizacija.
Svaka faza uključuje odluku da li proizvod ide u sljedeću fazu, da li da se obustavi ili da se prikupe novi podaci.
(Autor je univerzitetski profesor i bivši poslanik Predstavničkog doma Parlamentarne skupštine BiH)
Još uvijek nema komentara. Postavite prvi komentar!