Prof. dr. Sadik Bahtić: Zašto i kada preduzeće uvodi nove proizvode?

Prof. dr. Sadik Bahtić: Zašto i kada preduzeće uvodi nove proizvode?

 Piše: Prof. dr. Sadik Bahtić

Novi proizvod za kompaniju predstavlja ključni faktor uspješnog poslovanja preduzeća.

Preduzeće na različite načine dolazi do novih proizvoda i uključuje ih u svoju marketing strategiju. Ono to može da učini sopstvenim istraživačko-razvojnim radom, kupovinom licence, zajedničkim ulaganjima, integracijom sa drugim preduzećima...

Postavlja se pitanje zbog čega preduzeća uvode nove proizvode u svoj asortiman?! Naime, razvoj tržišta i promjene kupčevih zahtjeva uslovljavaju potrebu za stalnim uvođenjem novih proizvoda koji će biti u mogućnosti odgovoriti novim zahtjevima i željama kupaca.

Preduzeće ne može da se duže zadrži na istom proizvodnom programu ne uvodeći nikakve izmjene. Upravo zbog toga, ključno pitanje nije da li treba uvesti novi proizvod, nego u kom pravcu se treba kretati prilikom njegovog uvođenja.

Većina novih proizvoda odnosi se na proizvode koji nadopunjuju već postojeće linije i predstavljaju promjene u aromi, boji, veličini pakiranja i slično, ili na proizvode koji su u određenom smislu poboljšani. Proizvodi mogu biti novi i ako zadrže svoj kvalitet, uz nešto niže troškove proizvodnje ili ako su usmjereni na novo tržište na kojem do tada nisu postojali.

Preduzeće nastoji da uvodi u proizvodni program proizvode na osnovu poznavanja potreba i želja kupaca. Ideja o novom proizvodu mora da bude na neki način dovedena u vezu i provjerena sa stanovišta zahtjeva i potreba potrošača.

Za uvođenje novih proizvoda moraju postojati:

- povoljna tržišna situacija koju preduzeće želi da iskoristi,

- korištenje napredaka tehnologje ili

- neiskorišteni resursi.

Preduzeće nastoji da nađe proizvod u oblasti u kojoj ima najviše mogućnosti da uspije.

To su oblasti gdje preduzeće ima odgovarajuće proizvodno i tržišno iskustvo.

Sa stanovišta potrošača - novi proizvod je onaj koji daje koristi koje se nisu mogle dobiti ili onaj koji to daje na bolji način.

sadik bahtic1.jpg - Prof. dr. Sadik Bahtić: Zašto i kada preduzeće uvodi nove proizvode?

Prof. dr. Sadik Bahtić

Ovi proizvodi zahtijevaju najveća ulaganja, imaju najveći rizik pošto su novi kako za preduzeće tako i za tržište.

To su proizvodi koji se:

- zasnivaju na tehnologiji koja je nova,

- imaju bitan uticaj ili

- su od značajnih promjena u grani.

Odluke o novom proizvodu su odluke dugoročnog karaktera, s rizikom i treba da se tretiraju kao investicione odluke. S obzirom na značaj, ove odluke donosi menadžment preduzeća.

Zato je neophodan program uvođenja novog proizvoda.

Zbog rizika neuspjeha potrebna je dobra analiza i procjena mogućnosti uvođenja novog proizvoda.

Planiranje novog prooizvoda mora se obavljati na kontinualno, te da obezbjedi opstanak i razvoj natržištu.

Kompanijama stoje dvije mogućnosti uvođenja novog proizvoda u svoju ponudu:

  1. Akvizicija ili kupovina prava na korištenje nečijeg pronalska i iz toga razvoj novog proizvoda i
  2. Vlastiti proces razvoja novog proizvoda koji podrazumijeva realizaciju više različitih faza u kojima se ocjenjuju ideje za nove proizvode.

Kategorije novih proizvoda

Treba voditi računa o stepenu novine koji proizvod posjeduje, pa tako postoji definicija i novog proizvoda na bazi pet (5) kategotrija:

  1. Proizvod novi za svijet - proizvodi koji predstavljaju invencije,
  2. Ulazak u novu kategoriju – proizvodi koji uvode firmu u novu kategoriju. Radi se o proizvodima koji nisu novi za svijet, ali jesu za kompaniju,
  3. Dodatak proizvodnoj liniji – predstavljaju proizvode koji omogućavaju produžavanje linije na aktuelnim tržištima kompanije i njihovo uvođenje je prevashodno posljedica upravljanja linijom i usmjereno je na povećanje profitabilnosti poslovanja kompanije,
  4. Unaprjeđenje proizvoda – podrazumijeva bolju proizvodnju tekućeg proizvoda. Svaki proizvod na tržištu može biti unađrijeđen i to više puta,
  1. Repozicioniranje – proizvod koji je kompanija već proizvodila, ali sada namijenjen za novo korištenje ili primjenu.

Bitno je pomenuti i to da istraživanje marketinga i tehnička istraživanja imaju posebno značajnu ulogu u postupku uvođenja novih proizvoda u proizvodni program.

Postupak uvođenja novog proizvoda

Aktivnost uvođenja novog proizvoda u proizvodni program je takvog karaktera da zahtijeva precizan postupak odnosno redoslijed faza od ideje o novom proizvodu do njegove prodaje na tržištu.

Postoji šest (6) faza u postupku uvođenja novog proizvoda u proizvodni program i to:

  1. Ideja o novom proizvodu,
  2. Selekcija ideja,
  3. Poslovna analiza,
  4. Razvoj koncepta proizvoda,
  5. Marketing testiranje i
  6. Komercijalizacija.

Svaka faza uključuje odluku da li proizvod ide u sljedeću fazu, da li da se obustavi ili da se prikupe novi podaci.

(Autor je univerzitetski profesor i bivši poslanik Predstavničkog doma Parlamentarne skupštine BiH)

Komentari (0)

Još uvijek nema komentara. Postavite prvi komentar!

Ostavi komentar