488. godišnjica Gazi Husrev-begove medrese: "Stjecište dobrih, dom savršenih ljudi"

  • (Foto: AA)

Gazi Husrev-begova medresa u Sarajevu, odgojno-obrazovna ustanova Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini, obilježava 488. godišnjicu neprekidnog rada.

"Stjecište dobrih, dom savršenih ljudi", kako se o Medresi kazuje u hronostihu ispisanom iznad ulaza u Kuršumliju, otkriva nam inspirativnu vizionarsku misao i ulogu koju je utemeljitelj Gazi Husrev-beg, najveći i najznačajniji bosanskohercegovački vakif, namijenio ovoj ustanovi.

- Teško je zamisliti da je Gazi Husrev-beg hladnog zimskog dana 8. januara 1537. godine mogao i naslutiti da proplamsaji ove plemenite ideje neće biti povijeni dahom društveno-političkih okolnosti i izazovnog povijesnog hoda Medrese. Istina, on je sve učinio da je zaštiti, osnaži i omogući joj razvoj. Vakifove riječi, suhim žigom utisnute u vakufnamu prije gotovo pet stoljeća, danas nam govore univerzalnim jezikom (samo)održivosti i odgovornosti. One nas podsjećaju da vrijednosti koje smo naslijedili trebamo prenijeti i predati budućim generacijama - kazao je povodom godišnjice pomoćnik direktora za nastavu prof. Mensur Kerla, prenosi Preporod.

U savremenom kontekstu, napominje sagovornik, poruka vakifa da "nije dopušteno da se s njime (vakufom) nadmeće te da mu štetu nanosi, da ga uništi, onesposobi, da njegove odredbe promijeni, ili da ga preinači" ima posebnu težinu - to je putokaz koji nas uči da ustanove u kojima se prenosi znanje moraju ostati potpuno vjerne svojoj izvornoj misiji.

- Svršenici Medrese su najbolji promotori i svjedoci Gazi Husrev-begovog djela. Oni svojim životima, radom, djelima, postignućima i uspjesima svjedoče pronicljivost, altruizam i mudrost vakifa. Oni, isto tako, imaju čast i obavezu osvijetliti djelo njenog utemeljitelja i vakifa. Medresa, opis(iv)ana kao "krajnje uvažavana i veličanstvena", podignuta je "za one koji traže nauku, a utemeljitelj i vakif je suptilno iscrtao i obrise profila i kvaliteta onih koji će podučavati i biti podučavani. U Medresi je tako ostvareno skladno jedinstvo odgojne i obrazovne komponente podučavanja - izjavio je on.

I danas, u informacijskom ili digitalnom dobu, Medresa kao slavni hram visoke učenosti, ostaje most između tradicije i savremenosti, mjesto i ustanova gdje se stoljetno iskustvo i akumulirana mudrost susreću s izazovima novog doba, ne gubeći izvorni karakter i plemenitost svoje misije, akcentirao je prof. Kerla.

- Značajni doprinosi učenika, profesora, odgajatelja i alumnista afirmaciji Gazi Husrev-begove medrese vrijedni su počasti i živi su svjedok odgovornog odnosa prema temeljnim intencijama vakufname. Ličnim uspjesima, postignućima i potvrđivanjima svi oni dokazuju vrijednosti ove škole. 

Zbog toga je 8. januar ugraviran u samo biće svakog učenika, svršenika i uposlenika ove ustanove kao datum koji iznova podsjeća na našu odgovornost prema znanju, kao blagodati i temeljnoj univerzalnoj vrijednosti, i prema Medresi, kao vjerskoj školi općeobrazovnog karaktera i višestoljetnoj ustanovi općeg dobra - istaknuo je on.

Dodao je da ovaj važan datum nosi i poruku obazrivog i odgovornog odnosa prema životu i svijetu.

- Medresa je svoje učenike podigla na nivo dostojanstva i vrijednosti koji se postiže samo odgojem i obrazovanjem. Na kraju, Medresa stoljećima uz sebe ima plejadu uzornih ljudi koji su značajan dio svog života posvetili razbuđivanju svijesti o kreposnom životu, univerzalnim vrijednostima i vrlinama. Osmi januar je, dakako, prilika da se prisjetimo svih onih koji su kroz stoljeća čuvali plamen znanja i mudrosti u ovoj ustanovi, nastavljajući plemenitu misiju koju je započeo njen veliki vakif - izjavio je Kerla.

On je govorio i o značaju Medrese za obrazovanje i razvoj društva u Bosni i Hercegovini. Kako je kazao, uvijek se s ponosom ističe da je Gazi Husrev-begova medresa odgajala i obrazovala više hiljada ljudi koji su svijetom širili nauku, islamski moral, univerzalne poruke dobra i vrednote.

- Po karakteru koji je imala Gazi Husrev-begova medresa, a ovdje prvenstveno mislimo na ugled i mjesto utemeljitelja i vakifa Gazi Husrev-bega, profil i funkciju glavnog muderrisa koji je bio jamstvo autoriteta odgoja i obrazovanja, asistenata muderrisa, izučavane udžbenike i predmete, kvalifikacije i dužnosti koje su mogli obavljati njeni svršenici, postoje snažni argumenti koji idu u prilog tezi o visokom rangu Gazi Husrev-begove medrese u periodu kada je bila sastavni dio osmanskog sistema medresa i kada je, bez sumnje, odslikavala sve karakteristike ovog sistema. Istina je da je status Gazi Husrev-begove medrese varirao kroz historiju i njen razvojni put i da je nastavni proces bio podvrgnut promjenama i reformama - naveo je on.

Medresa je postavila jake temelje sistematskog obrazovanja u našoj zemlji, a njen doprinos ogleda se i u formiranju intelektualne elite koja je stoljećima oblikovala kulturni, duhovni i društveni život Bosne i Hercegovine, od znamenitih alima i književnika, do prosvjetitelja i reformatora. 

- Do austrougarske okupacije, Gazi Husrev-begova medresa dala je oko 350 generacija. Procjene su da je u istom periodu, dakle od 1537. do 1878. godine, dala preko 10.000 svršenika koji su djelovali i rasađivali vrijednosti, poruke i odredbe vakifa ovim podnebljima. Ove godine ćemo ispratiti 475. generaciju maturanata i 43. generaciju maturantica Medrese. Značajan broj današnjih univerzitetskih profesora, naučnih radnika i društvenih aktivista također je stekao svoje diplome u ovoj odgojno-obrazovnoj ustanovi, čime se potvrđuje njen kontinuitet u obrazovanju društvene elite. Ogromna većina svršenika Medrese nastavlja svoje obrazovanje na različitim univerzitetima i fakultetima širom domovine i svijeta, od kojih se mnogi vraćaju u domovinu gdje preuzimaju važne uloge u obrazovnom, kulturnom i društvenom životu ove lijepe zemlje. Oni su uvijek od koristi široj društvenoj zajednici - kazao je profesor.

Podsjetio je da Medresa stoljećima obitava na razmeđu prošlosti i budućnosti, ali i na razmeđu dva svijeta, dva dijela ili dvije strane svijeta: Istoka i Zapada.

- Gazi Husrev-begova medresa jeste stara škola s višestoljetnim iskustvom, ali ona je istovremeno i škola budućnosti. Da bi ispunila naum vakifa, intencije vakufname, potrebe vremena i prostora na kojem djeluje, neophodno je da bude spremna na promjene, nove trendove i pristupe te da već sada počne promišljati o djelovanju u godinama koje su pred njom. 

Rasplamsaj aktivnosti koji sada svjedočimo u Gazi Husrev-begovoj medresi lijep su nagovještaj da je budućnost o kojoj govorimo svijetla i blistava i da će još uvijek neispisane stranice njezine povijesti biti svjedok predanog rada, lijepih priča, vrhunskog uspjeha i trajnog služenja dinu i domovini. Blistave stranice historije ove škole tek trebaju da se potpuno otvore naučnicima i istraživačima koji će moći razmatrati, tumačiti i objašnjavati njezin historijski hod, djelovanje i uspjehe - naglasio je on.

Odgojno-obrazovni sistem bosanskohercegovačkih medresa općenito, a Gazi Husrev-begove medrese posebice, stoljećima se razvijao unutar šireg muslimanskog kulturno-civilizacijskog okvira, oblikovan posebnim duhovnim i tradicijskim uvjetima, podsjetio je Kerla. 

- Medresa nastoji odgajati i obrazovati moralne, savjesne i angažirane učenike. Izvrsnost odgoja i obrazovanja Medresa nastoji se postići u poticajnom okruženju, uz korištenje savremenih nastavnih i odgojnih sredstava i pomagala, te informacijsko-komunikacijskih tehnologija. U Medresi se podstiče razvoj znanja, vještina i kompetencija neophodnih za samostalno učenje, nastavak obrazovanja i aktivni kreativan doprinos razvoju zajednice - naveo je on.

Kompletan tekst pročitajte OVDJE.

Komentari (0)

Još uvijek nema komentara. Postavite prvi komentar!

Ostavi komentar