„Dragi gospodine Medvedev, svaka ruska pobjeda nam daje nadu", napisali su pripadnici jedne iračke milicije u otvorenom pismu bivšem ruskom predsjedniku tokom vikenda.
„Rusija je mač osvete koji donosi pravdu svima koji su patili od samoproglašenih gospodara svijeta. Veliki dio svijeta čeka bezuslovnu pobjedu Rusije", objavili su Iračani na Saberinu, kanalu Telegrama fokusiranom na vijesti i politiku iz Iraka. Ova mreža ima četvrt miliona korisnika, prenosi DW.
Da neko izvan Rusije priželjkuje rusku pobjedu možda zvuči malo vjerovatno, čak i iznenađujuće za većinu Evropljana i Amerikanaca koji su osudili rusku invaziju na Ukrajinu. Međutim, sasvim je moguće da su u očima mnogih ljudi sa Bliskog istoka irački potpisnici poruke u pravu.
Opasna kampanja
Svi znaju za ruske dezinformacije čiji su cilj govornici engleskog jezika, istakla je nedavno u analizi za vašingtonski Institut za bliskoistočnu politiku Nadija Ovajdet, profesorka koja istražuje digitalni aktivizam u arapskom svijetu. „Međutim, većina zapadnjaka ne shvata da postoji jednako opasna – ako ne i opasnija – propagandna kampanja na arapskom jeziku koja trenutno radi na iskrivljavanju percepcije javnosti o ratu Rusije u Ukrajini", napisala je ona.
„Rusi definitivno pobjeđuju u informacionom ratu", rekao je za DW Mahmud al-Kitabi, sirijski izbjeglica koji sada živi u Francuskoj. „U Siriji, prorežimski ljudi (pristalice Asadove autoritarne vladavine) vjeruju da SAD ispaljuju rakete na Rusiju, a Rusija se samo brani. Mnogi ljudi u Evropi čak i ne shvataju da se tako nešto dešava. Došlo je do potpunog prekida veze", rekao je on.
Rusija „nije odgovorna"
Nije teško pronaći primjere ruske propagande na arapskom, kažu istraživači. Na primjer, postoji mnogo lažnih izvještaja na arapskom o tome kako ukrajinski predsjednik Volodimir Zelenski bježi iz svoje zemlje, kako Rusija štiti civile u ratnoj zoni i zašto su SAD i EU zapravo odgovorne za globalnu nestašicu pšenice. Sveobuhvatni — i neistinit — narativ je uvijek da Rusija nije odgovorna za rat u Ukrajini.
Čini se da neke od ovih poruka potiču od ruskih državnih medija koji rade na arapskom jeziku, kao što Raša tudej (RT). RT je registrovan kao „strani agent" u SAD 2017. godine, a u martu ove godine, zemlje članice EU su se složile da suspenduju sve dozvole za lokalno emitovanje RT-a zbog „sistematske manipulacije informacijama i zbog dezinformacija" koje predstavljaju prijetnju stabilnosti EU. Ali, RT arapski nije zabranjen.
Tačne brojke o popularnosti RT-a kod govornika arapskog jezika teško je procijeniti, ali je obično jedan od pet najpopularnijih emitera u regionu, na vrhu je sa medijskim kućama kao što su Al Džazira, Al-Arabija i Skaj njuz Arabija. Redovno prolazi bolje od od zapadnih medijskih kuća.
Sve popularniji od početka invazije
Međutim, tokom protekla tri mjeseca, RT na arapskom je konstantno bio bolji od svih njih, rekao je Mustafa Ajad, direktor odjeljenja za Afriku, Bliski istok i Aziju u Institutu za strateški dijalog, (ISD), nevladinoj organizaciji sa sjedištem u Londonu koja između ostalog nadgleda onlajn ekstremizam.
RT na arapskom često citiraju druge državne agencije, poput Sirijske novinske agencije (SANA) ili kineske agencije CGTN na arapskom, kaže Ajad za DW. Ali daleko važnije od bilo kog medija koji je jasno povezan sa ruskom državom jesu Fejsbuk stranice i druge onlajn platforme, istakao je on.
„Digitalni proruski ekosistem na arapskom jeziku je mješavina zvaničnih državnih medija i nezvaničnih, brendiranih medijskih organizacija", objasnio je on. „Važno je osim državnih agencija posmatrati i uticaj medijskih platformi samo na Fejsbuku koje dijele, adaptiraju i prilagođavaju sadržaje RT-a i Sputnjika. To su subjekti koji postoje isključivo na platformama društvenih mreža, obično nisu akreditovane novinske agencije, ali igraju značajnu ulogu u širenju proruskog sadržaja."
ISD je čak i ranije pronašao naloge na društvenim mrežama sa stotinama hiljada pratilaca koje vode, kako oni nazivaju, „atraktivne Kremljanke", Ruskinje koje objavljuju proruske priče na arapskom. Nalozi i slike su lažni, ali, kako je napisao ISD, „muška publika širom Bliskog istoka i sjeverne Afrike to guta". Većina naloga na koje je ISD ukazao je u međuvremenu suspendovana.
Ove vrste navodno nepovezanih medija i naloga na društvenim mrežama, dobijaju dvostruko više pažnje nego bilo koji zvanični medij, naglasio je Ajad.
Kompletan tekst sa DW pročitajte OVDJE.
Još uvijek nema komentara. Postavite prvi komentar!